Welkom!

Je hebt een Inspiratiepakket gekregen. Zodoende ben je hier terechtgekomen. Dat betekent dat je nu toegang hebt tot inspiratie, opdrachten en inzichten via deze website.

De boeken verwijzen naar een link waar je ze zou kunnen bestellen. Uiteraard hoeft dat niet of bestel je ze via je eigen boekhandel.

Voor je aan de slag gaat, is het belangrijk om een keuze te maken. Wil je af en toe wat inspiratie opdoen of wat structureler aan de slag met je persoonlijke ontwikkeling? Ik heb in dat geval een aanpak ontwikkeld in drie fasen die je kunt gebruiken als procesbeschrijving om jezelf wat houvast te geven. Hier is het stappenplan. Handig om het te printen voor jezelf. Ook beschrijf ik hoe je je kunt voorbereiden en hoe je de boekentips en opdrachten kunt inzetten.

Maar ook prima als je het anders wilt aanpakken. Doe het op je eigen manier. Dat is het eerste advies wanneer het gaat om jouw welbevinden.

Heel veel succes en maak er wat moois van!


Er zijn veel boeken die je op weg kunnen helpen bij je persoonlijke ontwikkeling. Zelf schreef ik Spoken Bestaan, over belemmerende gedachten die je tegenhouden om jezelf te zijn. Je kunt deze hier downloaden als pdf.

In het boek staan ook opdrachten die je kunt doen om anders met jezelf te leren omgaan.

Daarnaast ontvang je ook de PDF van mijn eerste boek: Vrouw met PIT - Passie, Intuïtie, Talent. Ook dit boek staat vol tips en oefeningen die je kunt doen.

Bewustwording begint met het leren observeren van jezelf. Zonder oordeel. Leer je gevoel kennen, je gedachten en je gedragspatronen. Gebruik een dagboekje om je bewust te worden van je innerlijke wereld. Bijvoorbeeld door elke ochtend meteen nadat je wakker wordt, een kwartier lang te schrijven wat in je opkomt. Julia Cameron schreef over de morning pages in haar boek The Artist's Way.

Lees de Desiderata. Welke zin raakt je? Welke herinnering heb je erbij? Schrijf hierover.

Met welke zin kun je helemaal niets of roept zelfs weerstand op? Hoe komt dat?

So Chicken is een lichte, inspirerende website om jezelf beter te leren kennen. Welk artikel spreekt je aan? Welk inzicht brengt je verder?

In de Atlas van de Belevingswereld staan fictieve landkaarten met menselijke emoties als thema. Teken een landkaart rondom jouw vraagstuk en benoem gebergten, water, plaatsen en gebieden.

In het toegestuurde Inspiratiepakket, vind je een inzichtkaart. Wat vertelt deze jou over je situatie? Je kunt zelf ook online inzichtkaarten trekken, bijvoorbeeld dagelijks. Schrijf op welke inzichten het je geeft.

Collage

Maak twee collages. De eerste laat zien waar je nu staat; welke afbeelding symboliseert je huidige situatie? Plak deze op een A4. Schrijf er een paar woorden bij (niet teveel tekst), maak tekeningetjes, gebruik stickers of vul aan met andere afbeeldingen. Maak daarna een tweede collage waarbij je hetzelfde doet maar dan gericht op hoe het is als je de oplossing voor je vraagstuk hebt gevonden. Hoe voel je je, waar ben je? Daarna verbind je de collages aan elkaar. De kunst is om lekker te doen, niet teveel na te denken en je intuïtie te volgen.

Challenge: 10 opdrachten (bijvoorbeeld elke dag een opdracht).

1. Je gaat aan de slag met de vraag: Wie ben ik? Begin met wat zelftests. De Jung-persoonlijkheidstest (waar de MBTI op is gebaseerd) is een leuke start. Maar misschien vind je er zelf nog meer online. Doe er niet meer dan 5 en schrijf erna op wat typerend is voor jou.

2. De enige manier om echt jezelf te zijn, is kwetsbaar durven zijn. Als er geen verschil meer is tussen wie je bent en wat je doet, hoef je niets meer te beschermen. Laat je inspireren door Brené Brown. Wat leer je van haar?

3. Onderzoek hoe anderen je zien. Voer gesprekken met verschillende mensen die je kennen (werk en privé) en stel ze wat vragen over jou. Bijvoorbeeld: wanneer ben ik op mijn best? Wat waardeer je in mij? Hoe ben ik als vriend/collega/ouder? Wat vond/vindt je het leukst om met mij te doen? Gebruik daarvoor deze vragenlijst.

4. Hoe zit het met je energie? Ontdek wat jouw energiegevers en energievreters zijn. Schrijf elke avond in je dagboek welk cijfer je jouw energieniveau op dat moment geeft. Vertel kort welke momenten je die dag energie gaven en welke momenten je energie kostten. Ontdek na een tijdje patronen: hoeveel energiemomenten heb je op een dag? Meer dan energievreters of is de balans zoek?

5. Voeding is ook een vorm van energie. Wat voor relatie heb jij met eten? Hou een week lang bij wat je op welke momenten dagelijks eet: een eetdagboek. Als je snoept of alcohol drinkt: schrijf er dan bij wat de reden hiervan was: verveling, sociaal doen, verdriet etc. En hoe reageer je op je voedingskeuzes? Wanneer heb je veel energie? Heb je last van energiedips, vermoeidheid of juist overactiviteit?

6. Kijk een inspirerende documentaire over gezond leven. Bijvoorbeeld Forks over Knives op Netflix. Of bijvoorbeeld Fed Up of World's best diet op 2doc. Wat wist je nog niet? En wat laat het je zien over je eigen gezondheid?

7. Ontdek je gehechtheden. Wat is er voor jou veranderd sinds Corona en hoe reageer je daarop? Maak een tekening of lijst van verschillen tussen een paar maanden geleden (voor Corona) en nu. Zet ze in twee kolommen: zoek de verschillen. Zet erachter of je het ervaart als positief (+), negatief (-) of neutraal (+/-). Wat vertelt het jou over je vraagstuk?

8. Ga (alleen) naar een plek in de natuur waar je je prettig voelt. Neem je (smartphone)camera mee. In stilte loop je minstens 20 minuten. Je kijkt goed om je heen en stelt je voor dat de natuur je iets wil laten zien over je vraagstuk. Als je oog ergens op valt, kijk je er even naar: wat wil het je vertellen? Misschien weet je het niet meteen, dat geeft niet. Maak er een foto van zodat je er later naar kunt kijken.

9. Wees je eigen beste vriend(in). Nu je minder mensen kunt zien, is het tijd om je eigen beste vriend te worden. Plan een leuke dag met jezelf en wees je beste maatje. Wat ga je doen? Hoe praat je tegen jezelf? In welk tempo doe je activiteiten? Wat vind je echt fijn? Hoe ga je met jezelf om als je even een baalmoment hebt, je eenzaam voelt of verdrietig bent? Wees steeds je eigen beste vriend(in).

10. Maak lijstjes van dingen in je leven. Bijvoorbeeld: de 10 beste films, mooiste momenten in je leven, liefste vrienden, leukste spullen, stomste dingen etc. Maak als eerste een lijstje met de 10 lijstjes die je gaat maken :). Zie ook de rubriek Stom! in Linda. Magazine. Of bestel het boek Je leven in 30 lijstjes.

11. Begin een bullet journal. Het helpt je dingen te plannen, taken op één plek te brengen en je creativiteit en inspiratie in te zetten. Alles mag! Wat past het best bij jou? Kleurrijk en speels of juist strak en eenvoudig?

12. Ga aan de slag met je spoken. Lees het boek, beschrijf jouw grootste spook in relatie tot je vraagstuk en teken hem. Vervolgens ga je met hem in gesprek op papier. Dat doe je in dialoogvorm, als of jij het spook interviewt. Stel hem al je vragen en onderzoek wat hij zegt, wat hij ermee wil en hoe je hem duidelijk kunt maken dat het je niet helpt.

13. Ken je de eetwissel van het Voedingscentrum? Pas het eens toe. Elke ongezonde eetgewoonte verander je door een gezondere variant. Bereid het voor door eerst jezelf te observeren en alternatieven te bedenken, dan koop je ze en vervolgens ga je ermee aan de slag.

14. Maak een challenge voor jezelf. Welke gewoonte wil je afleren? Doe een maand lang een challenge om het te doorbreken. Bijvoorbeeld een maand lang niet drinken of juist elke dag 20 minuten wandelen, bijvoorbeeld met de app Ommetje. Het mag van alles zijn, je hoeft niet meteen de moeilijkste te kiezen.

15. Mindfulness helpt je om te relativeren, je bewustwijn te vergroten en je focus te richten waarop jij wilt. Je traint de aandachtsspier. Wat is mindfulness en hoe zou het bij je kunnen passen? Kies je voor meditatie, een wat meer spirituele variant? Of hou je het liever lekker nuchter? Ga het eens verkennen en begin bijvoorbeeld bij dit filmpje. Doe ook eens de zintuigen-oefening. Pak een blokje chocola, rozijn of stukje fruit en ervaar het met al je zintuigen, alsof je het zou moeten beschrijven aan een ander. Of om te onthouden hoe het eruitziet als je het zou tekenen. Gebruik al je zintuigen: wat zie je, ruik je, voel je, proef je? Er is één voorwaarde: ga er geen dingen bij bedenken of oordelen. Hou je gedachten bij het ding.

16. Affirmaties zijn zelfversterkende uitspraken over jezelf. Maak je eigen inzichtkaarten met inspirerende quotes en affirmaties. Gebruik 10 speelkaarten, beplak de voorkant met papier en schrijf op elke kaart een uitspraak. Laat je op internet inspireren. Maak er wat leuks van met kleur, tekeningen etc. Heb je het moeilijk? Trek een kaart voor jezelf!

17. Zoek inspiratie in de natuur. Voel je verbinding met de wereld, met anderen en met het universum. Stel je vraag hardop en kijk of er vanuit je intuïtie antwoorden ontstaan. De natuur laat ons het onveranderlijke zien. Wat kun je leren van de natuur? Lees bijvoorbeeld De Creatiespiraal.

18. Wat is werk voor jou? Hoe creëer je waarde met wie je in essentie bent? Wat is de betekenis van geld, spullen, materie? Veel mensen die spiritueel zijn worstelen met aardse geneugten en de plek van werk en geld. Onderzoek hoe jij vorm en inhoud geeft aan je leven en vind je eigen balans. Er is geen goed of fout, alleen bewustzijn. We zijn ook gewoon mens. Van welke aardse dingen kun je erg genieten? Doe dat! Daar is het voor bedoeld. En realiseer je dat het ieders worsteling is om diepe waarden met dagelijks handelen te verbinden. Vergeef jezelf en blijf zoeken naar de balans en congruentie in wie je bent en wat je doet. Verdiep je in economie, de plek van geld en andere mogelijkheden.

19. Maak je eigen receptenboek met gezonde en makkelijke gerechten die passen bij jou en anderen voor wie je kookt. Je kunt hier bijvoorbeeld https://www.receptenmaker.com/ voor gebruiken. Vraag favorieten aan je vrienden of familieleden. Zoek online op je favoriete ingrediënten of neem receptenkaarten mee bij de supermarkt.

20. Hoe kan kunst je helpen om verbinding te maken met je diepste zelf? Ga op avontuur. Zoek (online) plekken om kunst te bekijken/ervaren. Veel musea bieden online hun collectie aan. Onderzoek welke kunst je raakt en sta open voor alles (zonder oordeel, het gaat niet om mooi of lelijk maar om wat het in jou teweegbrengt). Kijk bijvoorbeeld op de Google Arts & Culture. Of kijk een kunstdocumentaire, bijvoorbeeld één van deze of de Netflix-docu Abstract - the art of design. Schrijf over een kunstwerk of kunstenaar die je raakt.