De zomerhit van dit jaar; het is je vast niet ontgaan. De docenten van het S. Adelbert College in Wassenaar gebruikten het om er hun brugklassers mee te verwelkomen. Ze schreven een passende tekst, herdoopten het naar ‘Doe maar rustig’ en maakten er samen een geweldige videoclip van. Wat een prachtige start van het nieuwe schooljaar.

Ik probeer me voor te stellen hoe dat gegaan is, toen de docenten dit drie jaar geleden voor het eerst deden. Een gek idee door een nieuwe leraar, weggelachen door de ‘oude garde’? Of misschien na een training over creativiteit en innovatie? Opgelegd door het bestuur, met kpi’s en verantwoording? Ik heb geen idee. Maar ik weet wel dat dit alleen het resultaat kan zijn van teamwerk. Natuurlijk zijn er leraren voor wie dit allemaal niet hoeft, maar ze doen toch mee en zijn trots als ze hun videoclip in het AD zien staan. Of misschien durfde ze de eerste twee jaren nog niet en zijn ze nu overstag omdat ze zien hoeveel dit betekent voor ouders en leerlingen? Ik zie hoe de initiatiefnemers de hele vakantie elkaar whatsappen, vol enthousiasme over teksten, choreografie en uitvoering: ‘Joost, ik heb geweldige samba-ballen gevonden!’ En ik zie hoe ze dit jaar beginnen; vol verwachting naar de reacties van de brugklassers, gniffelend om zichzelf en elkaar.

Stel je toch eens voor wat zoiets kan betekenen, hoe dit de sfeer kan bepalen. De inhoud van de boodschap (‘doe maar rustig’) maar vooral de gedeelde ervaring van samen iets gaafs doen voor die kleine guppen. Dit is waarom je het onderwijs in wilde.

Bedenk eens: zou dit kunnen in jouw organisatie? Wie zouden meedoen en wie niet? Welke belemmeringen zie je? Maar ook: waar zitten de kansen om eens iets ludieks te doen? Durf je? Wie zijn je ‘partners in crime’?

 

Share
Categorieën: Geen categorie

1 Comment

Controle of vertrouwen? · 22 augustus 2017 op 19:17

[…] Inspireer: gebruik muziek, kunst en spel voor ontspanning en samenwerking. Zie mijn vorige blog. […]

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Gerelateerde artikelen

Geen categorie

Onderwijsdiscussies (en waar het wèl over zou moeten gaan)

‘Je mag niet experimenteren met kinderen.’ Zomaar een bericht op Twitter. Geen unieke, want met enige regelmaat zijn dit de platitudes die over en weer worden gegooid tussen voorstanders van onderwijsinnovatie en hoeders van het Lees verder…

Geen categorie

Veranderstrategieën zijn niet nodig.

Meters boekenplank zijn er geschreven over veranderkunde. Modellen, theorieën, bedenksels. Oude, nieuwe en oude wijn in nieuwe zakken. Hotshots vliegen de wereld over om hun variant te presenteren en duizenden gewillige toehoorders knikken en klappen. Lees verder…

Geen categorie

Dooddoeners en veranderstoppers

Ik praat met een schoolbestuurder over onderwijs en ICT en in dat gesprek zegt hij: “ICT moet geen doel op zich zijn, het is maar een middel.” Ik kijk hem even aan. Het lijkt me Lees verder…